July 21, 2011

::ANAK APE? ANAK BURUNG...::

Walaupun semalam aku berEL, tapi aku tetap tak masak tgh hari dirumah...
Amik bebudak kat skolah, heret masuk USM, makan kat cafe sudah...
Petang, aku kado tido sampai kul 5.30.. bangun amik dorang kat rumah pengasuh...
Sebelum tu, aku kluarkan hati ayam + pedal dari peti sejuk... Dah target malam ni nak masak apa...

Balik dari umah pengasuh, turun jer keta anak2 aku mcm ayam lepas kandang.. laju jer meronggeng ke umah sebelah.. Aku lajuuuu jer masuk dlm umah.. Lantok ler kome! nak aku jerit lebih2 kang kata aku ni kurung anak!! Tapi kejap-kejap aku jenguk la jugak ke luar tgk dorang dok main ape...
Tak sampai 5 minit, anak dara aku dah lari balik umah.. menjerit-jerit mintak kotak!
Aku tanya nak buat ape...
"Kakak nak letak anak burung! anak burung tu kan ibu.. kesiannnn.. dia jatuh dlm longkang... abis basah dia ibu... kesian kakak tgk dia ibu.. Kita mesti tolong dia ibu..."

Hadoiiiiiii!! Serabutttttt!!

"Takde! Takde! Takde kotak kat umah ni!!!

"Alaahhhh... ibu ni..."
"Weyy.. umah kami takdak kotak ibu kami kata!!" Dia jerit kat member sebelah rumah..

Senyap....

tah haper tah yang depa dok buat... Aku masih memerap atas kosi layan fesbuk.. Kang Tok Lucky dah balik baru cargas buat keje!! hahah!

Dah nak senja, aku pasang lah microfon depan umah, jerit nama anak sorang-sorang suh balik!! 
Balik budak berdua tu, bukan balik dgn tangan kosong, balik dgn usung kotak berisi anak burung! Aduhaiii... memang lah anak2 aku ni boleh partner dgn GO DIEGO GO! Penyelamat haiwan!
Hari tu suruh aku selamatkan anak kucing... Ini dah dibawak balik anak burung pulak... Nasib baik lah anak kucing tu dulu dah lari balik ikut mak dia... Menangis melolong-lolong lah anak aku mencari anak kucing... Balik umh opah aritu, dia pau nyer pakcik dia belikan anak kucing mainan yang boleh berjalan tu... Papa dia gelakkan dia... "Tak dapat anak kucing betul, anak kucing mainan pon jadi yer kakak!"

Anak burung ni pon kejap2 depa dok jenguk ke luar tgk... Aku lansung tak amik tau! Tapi perasan mcm burung yang muncung kuning badan hitam tu. Ape ke nama nyer burung tu??

Lepas maghrib, aku kelibut masuk ke dapur nak masak. Nak masak simple jer pon. Tapi budak berdua ni dah kalut... Nka tlg potong sayur lah... bagi kat kakak, adik pon nak jugak.. Bagi tak sempat-sempat aku nak siap masak....
"Ibu.. lapar laaa..."
"Ibu... kakak nak tolong ibu..."
"Ibu... cikgu kata kan, kita kena tolong ibu dirumah..."

"HAH!! NAK TOLONG YER.... TOLONG DIAM! BOLEH??"
"IBU NAK MASAK CEPAT2 NI.. KALAU SUMA DOK BERIMPUN KAT SINI, BILA IBU NAK SIAP MASAK??"

Tak kecoh kat dapur, depa buat hal lain pulak... Aku tak penah suruh pon, depa sendiri yang nak buat.. Susun pinggan masing2... "Pinggan kakak... Pinggan adik.. pinggan ibu... pinggan papa"
Susun cawan pulak... tuang air siap-siap... duduk ready kat meja.. aku baru nak kaut lauk masuk dlm mangkuk.. depa dah siap sedia kat meja makan...
Senduk nasi dalam mangkuk, berebut-rebut nak bubuh nasi sendiri dalam pinggan.. berebut nak bubuh lauk... Sume nyer nak berebut! Hah lantak! Buat lah.. jgn bagi tumpah sudah! Atas dapor dok ada lagi sayur taugeh tgh goreng. Kat meja makan, budak2 ni dah mengharu biru kan suasana...
Siap sayur, baru letak atas meja, berebut jugak nak sayur! nak sayur! Hadoiiiii.... Memang skali tgk udah rupe anak burung!! berebut-rebut nak makan... Tu tak campur time makan nak bergurau senda lagi tu.. Hang tolak kaki aku.. aku tendang kaki hang.. Kalo aku biarkan, harus lah jadi "bunga taik"... Lebih baik aku leraikan ... Dah abis makan, berebut pulak nak basuh pinggan masing-masing.. Aku tak suruh pon tau!! Memang depa dua ni ade angin sesemput sekali skala nak menolong.. Kalau tgh angin baik.. memang baik lah.. Kalau tgh angin tak baik, jgn kan nak suruh basuh pinggan, baju yg dah pakai suh letak dlm bakul pon takmau!!!
Penin, memang penin!!! 
tapi terubat bila tgk anak2 makan dgn berselera... Padahal aku masak... ini jerr!
 Hati & Pedal ayam masak kicap.. letak lada hitam sket...
Gambar ni diambil setelah disesah oleh dua beradik tu...

Taugeh tumis sos tiram... 
Jalannnnnn.... selesai jugak!!!



No comments:

Kepada yang berminat untuk membuat perawatan dengan JSD. Saya mohon jasa baik anda untuk menjawab soalan analisis ini bagi memudahkan saya untuk mengetahui permasalahan yang anda hadapi secara keseluruhan.

Info yang diberikan akan dirahsiakan.
1. Nama :
2. Umur :
3. Status :
4. Bil. Anak :
5. Tempoh perkahwinan :

Soalan:
1. Apakah yg buat anda berminat tentang JSD?

2. Semasa anda sedang membaca dan menjawab soalan2 ini apakah keadaan di miss v/panty anda?Anda sering mengalami keputihan atau kegatalan? Kering/lembap/basah

3. Semasa anda mencuci miss v anda berapakah jarak bibir miss v anda? Kelebaran 1 jari/2jari/3jari

4. Adakah period anda teratur? Berapa lama period anda dlm sebulan?adakah anda mengalami senggugut?

5. Semasa 'bersama' suami adakah anda berasa tidak selesa seperti sakit pada bahagian tertentu, kurang berminat, air berlebihan atau bau yg kurang menyenangkan?

6. Apabila terbatuk atau terbersin adakah anda terkencing?

7. Pernahkan anda membuat scan atau pap smear utk memastikan tahap kesihatan dalaman anda?

8. Adakah anda menghidapi masalah cyst/fibroid/cancer pangkal rahim?

9. Andakah anda menghidapi penyakit darah tinggi?

10. Adakah sekarang anda sedang atau pernah mengamalkan apa jua jenis jamu dan produk pelansingan?jika pernah nyatakan kali terakhir anda mengambil produk tersebut dan berapa lama anda mengamalkan produk tersebut.

Catatan: sekiranya anda ingin utarakan soalan atau memberi info tambahan tentang keadaan miss v anda boleh nyatakan disini