May 6, 2011

::KENANGLAH JASA IBU::

Hari rabu lepas Anak dara aku tu demam....
Hari rabu tu kan yang hujan pagi-pagi sepi'e lagi... 
Selebatnya kan....

Masa pagi tu memang aku tgk anak dara ni diam jer tak macam selalu yang byk mulut dari mulut sebenar... Tapi aku idak lah bertanya kan ape2 pon...

Nak masuk dlm sekolah tu memag berpayung lah.. Yer laa.. mastu hujan tgh lebat... Aku dukung si adik dulu masuk sekolah. yang si Kakak, cikgu dia yang tolong payungkan..

Balik dari sekolah, cikgu dia bagitahu yang Barisyia demam!! Cikgu suruh dia tido...
Laaaahhh.. Tadi elok jerr....
Aku datang, cikgu kejutkan dia... Memang badan dia panas pon time tu..
Si Muhammad pon apa lagi.. sebok lah nak jadi penyampai berita...
"ibuuuuuu.. Dina demammmm!!!"

Balik rumah, aku bagi Kakak makan ubat demam.. Memang kalo ade anak ni, ubat kena sentiasa ade spare di rumah. Kengkonon balik umah aku nak sidai kain lah kan.. Dah pagi tadi hujan.. ptg tu elok memanas la pulak.. Tak jadi nak sidai kain, aku hangkut bebudak ni bawak g makan.

Si Muhammad nak makan nasi lemak kat USM.. mane nak ade nak oiii... Dah tgh hari dah hah! Abis dah nasi lemak nyer.... aku pujuk2 ajak makan nasi lauk ayam goreng, TAK MAU!!!
Aku pujuk ajak makan laksa... HAH?? TAK MAU... (tp intonasi tu slow jer..)
Kakak tak mau makan nasi.. Aku pujuk makan Sup daging jer.. sbb dia memang suka sup!

Ok.. Kakak  makan sup daging... SUP TAK HABIS, TAPI DAGING HABIS!
Adik makan Laksa.... HABIS LICIN!!!

Siap makan, hantar ke rumah pengasuh...

Petang...
Balik dari umh pengasuh, kakak dah tak demam.. Tp badan masih dedar...
Aku tak bagi dia main kat luar.. suruh duduk dalam umah...
Tu pon aku tgk kakak masih lemah. Takde mood nak main...

Malam, demam dah ok...

Pagi Khamis, pegi sekolah macam biasa. Siap minta nak beli mee koko (Mee Goreng) nak bawak pegi skolah.. Adik tuntut nasi lemak!

Balik sekolah dah tak demam... Pegi umh pengasuh ok.. Balik pon ok...

Dalam perjalanan balik umah, ibu luah perasaan kata keta ibu comot, kotor, tak basuh...
tiba-tiba...
"tu laaa.. kakak nak basuh, ibu tak bagi..."

"Hah.. ok! Balik kang adik ngan kakak basuh keta ibu!"

"OK!!!"

Wah... gembira korang yerrr... main air kan.. suka laaa!!!

Basuh Keta  + Main air + Mandi + main sabun = SUKA GANDA 10!!!!

Masuk umah, lap badan pakai baju ape sume, kelam kabut minta makanan.. LAPAR kuasa lapan!!!

Nasib lah ibu ade beli pisang goreng dengan kepok lekor... Kunyah la korang!

Lepas magrhbib, kakak cakap badan dia panas... Aku rasa, memang PANAS... Demam balik la ni...

Kerah dia makan ubat.. setengah jam, dia dh ok.. dah boleh main2 dgn adik...

Dinner, kami semua makan burger, Kakak tak mau makan... KAKAK TAK SUKA BEGER!!!

Aku goreng telur dadar utk Kakak makan dgn kicap.. Itu dia SUKA!!!

Malam, dah dengar kakak batuk2... Sebelum tido, sumbat ubat batuk utk kakak..

Pukul 3 pagi... kakak batuk2, pastu paggil ibu cakap sejuk... ibu bagi selimut, suh selimut sendiri... (KEJAM KAN?)
Tak sampai bape minit, kakak jerit panggil ibu lagi... "KAKAK NAK MUNTAH!!"

Kali ini ibu bangun... Suh kakak bangun cepat2... Tak sempattttt.... Selambak atas katil......

Angkat kakak masuk dlm toilet... muntah lagi dalam toilet.... Badan kakak SANGAT PANAS!!!

Basuh sisa muntah kakak kat kaki ngan tangan... Lap2 badan, lap kepala... salin baju.. Bagi makan ubat demam.. aku kira-kira mcm nak sumbat ubat bontot jer dah.. (mmg ade spare pon) Tapi aku plak yg tak konfident!

Pukul 3.30 pagi aku basuh muntah anak selambak atas katil... Kakak amik tempat tido ibu.. Ibu nak tido mana?? Tido ujung kaki lah jawab nyer....

Bangun pagi, badan kakak masih dedar.. Bagi mandi, basuh kepala... Kakak cakap nak pegi sekolah jugak.. Siap-siap kan kakak... Bagi makan ubat dulu... Ibu pon siap lah nak pakai baju keje...

Baru dok tengah ikat sanggul, skali...
"ibuuuuuuuuuuuu.. cepat laaaaaaa!!!! dah lambat ni... dah pukul... err.. 8... errr.. 8.30 dahhh... tak payah la mekap-mekap tu...."

Amboi.. muluttttt!!! 
dah baik demam, tak kenang jasa ibu yg membasuh muntah kamu... tido ujung kaki kamu tu eh???


No comments:

Kepada yang berminat untuk membuat perawatan dengan JSD. Saya mohon jasa baik anda untuk menjawab soalan analisis ini bagi memudahkan saya untuk mengetahui permasalahan yang anda hadapi secara keseluruhan.

Info yang diberikan akan dirahsiakan.
1. Nama :
2. Umur :
3. Status :
4. Bil. Anak :
5. Tempoh perkahwinan :

Soalan:
1. Apakah yg buat anda berminat tentang JSD?

2. Semasa anda sedang membaca dan menjawab soalan2 ini apakah keadaan di miss v/panty anda?Anda sering mengalami keputihan atau kegatalan? Kering/lembap/basah

3. Semasa anda mencuci miss v anda berapakah jarak bibir miss v anda? Kelebaran 1 jari/2jari/3jari

4. Adakah period anda teratur? Berapa lama period anda dlm sebulan?adakah anda mengalami senggugut?

5. Semasa 'bersama' suami adakah anda berasa tidak selesa seperti sakit pada bahagian tertentu, kurang berminat, air berlebihan atau bau yg kurang menyenangkan?

6. Apabila terbatuk atau terbersin adakah anda terkencing?

7. Pernahkan anda membuat scan atau pap smear utk memastikan tahap kesihatan dalaman anda?

8. Adakah anda menghidapi masalah cyst/fibroid/cancer pangkal rahim?

9. Andakah anda menghidapi penyakit darah tinggi?

10. Adakah sekarang anda sedang atau pernah mengamalkan apa jua jenis jamu dan produk pelansingan?jika pernah nyatakan kali terakhir anda mengambil produk tersebut dan berapa lama anda mengamalkan produk tersebut.

Catatan: sekiranya anda ingin utarakan soalan atau memberi info tambahan tentang keadaan miss v anda boleh nyatakan disini