May 23, 2011

::KEK KAREMEL::

Dalam fb aku cakap percubaan utk kali pertama...
Sebenarnya, UTK KALI PERTAMA MENJADI...
Sebelum tu dah penah buat skali...
tapi...
TAK JADI!!!!

jadi, ai malu nak tunjuk... ai bagi TONG SAMPAK MAKAN...
dok dlm peti ais 2,3 hari, takde sape pon yg sudi, aku sedekah kat TONG SAMPAH.. hehehe

RASA??

ADALAH TERBAIK dari ladang!!

Walaupun aku ni masih agak terkedaung dalam membaking-baking...
Tapi aku sangat memuji KESEDAPAN kek Karemel ni....

Aku amik resepi ni pon dlm internet.. 

 Ini rupe paras sebelum dibakar...
Dalam setiap warna tu, kalo diletak perasa, mmg lagi sedap..
Aku cuma letak perasa pandan dgn mint jer...
Kalo ikutkan resepi, kena pakai loyang saiz 7'x7'..
Tapi disebabkan oven aku memang muat2 utk loyang saiz tu, aku kena lah pakai loyang saiz yang kecik sket. Sebab nak kena bakar cara double boiling. Jadi, loyang siaz 7'x7' tu lah aku kena buat sbg boiling...

 Ini rupa paras setelah dibakar...
Bawah tu, loyang saiz 7'x7' aku buat sebagai tpt letak air..
Yang hangit tu adalah rupa di atas.. Tapi bila ditonggengkan, dia menjadi bahagian bawah,.
So, takde masalah bila dia HANGIT! hehehh...

 Ini setelah ditonggengkan...
Karemel tu nampak sgt menggiurkan... Nyummmm!!



 Rupa paras didalam kek tersebut.. 
Warna agak kelam kabut sebab percubaan pertama kan... heheh
Yang mcm berair kat dlm pinggan tu, adalah air gula karemel tu laa...
Bila dah diserap ke bawah, yang bahagian HANGIT tadi tu tak pahit pon..
Sebab dah bercampur air gula...

Bak SEPOTONG!!!
Sedap nyerrrrr!!!

Resepi:

Kek Karemel
Loyang saiz 7"x7'

(A)
2 sudu besar gula (utk buat gula hangus)
-tabur gula dlm loyang & masak ats api prlahan..biar gula hancur & warna tukar jd perang..jgn kacau gula,nnt bketul..Goyang loyang bg gula serata.

(B)-Bahagian Atas
1/2 tin susu cair
70g gula castor
1/2 s.teh esen vanilla
3 bj kuning telur

(c)-Lapisan kek
3 bj kuning telur
135 ml air biasa
45ml minyak masak
70g gula castor
140g tpng gandum
1 s.teh baking powder (guna sudu kfc)

(D)-Merinque
6 bj putih telur
70g gula castor
1 s.teh krm of tartar (guna sudu kfc)

Cara2nya:
-Kacau semua bhn B perlahan2,jgn sampai berbuih
-Masukkan bhn B td ke dlm loyang gula hangus td(A)
-Pukul bhn C sampai tukar ke warna putih
-Pukul bhn D sampai jd kembang & bila kita angkat ia tak jatuh
-campurkan adunan C & D..dan gaul dgn senduk hingga sebati
-Bahagikan kpd beberapa bhgn & letak warna yg dsukai.
-Masukkan dlm loyang td,cara bselang seli,letak kat tgh2 loyang..
-Bakar cara double boiling,maknanya letak loyang adunan kek ke dlm loyang yg lbh besar,lps tu isi air panas.Bakar selama 1jam suhu 160-180c
-Bila masak angkat & biarkan dulu selama 10 minit,baru
la di terbalikkan kek tu
-Masukkan dlm peti ais selama 1 jam & bolehlah di makan..Tahan 5 hari dlm peti ais.


SELAMAT MENCUBA!

1 comment:

makdara TERdiva said...

pegh!!! terbaek lah cek lala..

harus aku kopipes :D

Kepada yang berminat untuk membuat perawatan dengan JSD. Saya mohon jasa baik anda untuk menjawab soalan analisis ini bagi memudahkan saya untuk mengetahui permasalahan yang anda hadapi secara keseluruhan.

Info yang diberikan akan dirahsiakan.
1. Nama :
2. Umur :
3. Status :
4. Bil. Anak :
5. Tempoh perkahwinan :

Soalan:
1. Apakah yg buat anda berminat tentang JSD?

2. Semasa anda sedang membaca dan menjawab soalan2 ini apakah keadaan di miss v/panty anda?Anda sering mengalami keputihan atau kegatalan? Kering/lembap/basah

3. Semasa anda mencuci miss v anda berapakah jarak bibir miss v anda? Kelebaran 1 jari/2jari/3jari

4. Adakah period anda teratur? Berapa lama period anda dlm sebulan?adakah anda mengalami senggugut?

5. Semasa 'bersama' suami adakah anda berasa tidak selesa seperti sakit pada bahagian tertentu, kurang berminat, air berlebihan atau bau yg kurang menyenangkan?

6. Apabila terbatuk atau terbersin adakah anda terkencing?

7. Pernahkan anda membuat scan atau pap smear utk memastikan tahap kesihatan dalaman anda?

8. Adakah anda menghidapi masalah cyst/fibroid/cancer pangkal rahim?

9. Andakah anda menghidapi penyakit darah tinggi?

10. Adakah sekarang anda sedang atau pernah mengamalkan apa jua jenis jamu dan produk pelansingan?jika pernah nyatakan kali terakhir anda mengambil produk tersebut dan berapa lama anda mengamalkan produk tersebut.

Catatan: sekiranya anda ingin utarakan soalan atau memberi info tambahan tentang keadaan miss v anda boleh nyatakan disini