October 18, 2010

::HARI SABTU, HARI MENGIGIH MASAK::

Kenapa mengigih walaupun hanya kami 3 beranak yang makan?
Sebab ikan-ikan, sayur mayur, sotong, siput sume aku dah borong sempena pembukaan Econsave yang baru kat Jawi... Daripada membazir dan membuang, baik aku masak. Agak-agak boleh abis tak?
Memang habis pon!! Anak² aku kan hantu seafood... Siput belitung aka siput sedut tu, memang dorang jer yang pulun.. Ibu tukang sedut dan tukang suap jerr...

As usual, aku masak main campak2 jer... Pastu suker plak mereka cipta masakan...
Siput belitung masak sos tiram
Blend bawang besar + putih + halia + cili padi 2-3 biji
tumis bahan blend + letak sos tiram + sos ikan (sikit) + kicap manis (sikit)
bubuh siput + (garam option nak letak ke tak sbb sos tiram ngan sos ikan tu dah masin dah) aku tak letak pon garam.. letak gula sket, takut pedas.. pastu nak wangi, aku campak daun kesom (yg bubuh dlm kuah laksa tu) 5,6 helai... ok siappp!!
*petua dari MIL aku nak bagi siput belitung tu tak kluarkan lendir banyak.. lepas dh buang 'montot' siput tu, basuh2 dan rendam dgn cili padi 3,4 biji...*

Sup Sawi Dengan bebola ikan
Yang ni senang bai tuuu.. sapa taktau buat tak yah jadi fomfuan laaa...

Hanya dua jenis masakan tu jer, aku kembang seperiuk bila anak dara aku ucapkan...
"TERIMA KASIH IBU.. IBU MASAK SEDAP HARINI!"

[*auuwww! aauuwww! aauwww!*]
 
Minum petang yang jarang aku buat pon, aku buat tau Sabtu tu...
Memang rugi la Lucky aku takde.. kih kih kih...
Roti telur ni memang kalo ikutkan anak² tak bape suker... Sebab aku selalu buat, celup roti dgn telur jer.. Tapi sebab expired date kat roti tu dah tamat 2 hari lepas, aku mcm sayang pulak nak buang. Sebab elok lagi.. belum naik kulat. Jadi aku upgrade resepi.. as usual...
 Roti Celup Telur + Mayonis
Pukul 2 biji telur + 1 sudu mayonis + 1 sudu kecik chees
Panaskan kuali dgn butter. Celup roti dan gorengkan...
SIAP!!!
Sedap koranggg.. reti tu jadi gebu, lembut dan rasa pon sedap!!'
Selalu aku makan cicah dgn sos, tapi kali ni makan mcm tu pon dah sedap.. Anak-anak aku yg tak baper suke pon, makan sampai berkeping-keping...

Dan skali lagi aku dapat pujian... kali ni dari si Bujang aku pulak.. (sebab dia mkn byk)
"TERIMA KASHEH IBU.. IBU MASAK SHEDAP!"

*wink! wink! wink!*



1 comment:

adha said...

aku pun sukaaaaaa roti celup telur..
biasa telur tu aku campur susu pekat sket.. pas tu lada putih sket.. goreng... nyummmmmmmmmmm

nanti aku try yg letak mayo neh plak

Kepada yang berminat untuk membuat perawatan dengan JSD. Saya mohon jasa baik anda untuk menjawab soalan analisis ini bagi memudahkan saya untuk mengetahui permasalahan yang anda hadapi secara keseluruhan.

Info yang diberikan akan dirahsiakan.
1. Nama :
2. Umur :
3. Status :
4. Bil. Anak :
5. Tempoh perkahwinan :

Soalan:
1. Apakah yg buat anda berminat tentang JSD?

2. Semasa anda sedang membaca dan menjawab soalan2 ini apakah keadaan di miss v/panty anda?Anda sering mengalami keputihan atau kegatalan? Kering/lembap/basah

3. Semasa anda mencuci miss v anda berapakah jarak bibir miss v anda? Kelebaran 1 jari/2jari/3jari

4. Adakah period anda teratur? Berapa lama period anda dlm sebulan?adakah anda mengalami senggugut?

5. Semasa 'bersama' suami adakah anda berasa tidak selesa seperti sakit pada bahagian tertentu, kurang berminat, air berlebihan atau bau yg kurang menyenangkan?

6. Apabila terbatuk atau terbersin adakah anda terkencing?

7. Pernahkan anda membuat scan atau pap smear utk memastikan tahap kesihatan dalaman anda?

8. Adakah anda menghidapi masalah cyst/fibroid/cancer pangkal rahim?

9. Andakah anda menghidapi penyakit darah tinggi?

10. Adakah sekarang anda sedang atau pernah mengamalkan apa jua jenis jamu dan produk pelansingan?jika pernah nyatakan kali terakhir anda mengambil produk tersebut dan berapa lama anda mengamalkan produk tersebut.

Catatan: sekiranya anda ingin utarakan soalan atau memberi info tambahan tentang keadaan miss v anda boleh nyatakan disini