July 14, 2010

::MULUT ORANG::

Hari ni bukan aku nak citer pasal salah silah terjadi nya mulut orang...
Mulut tu memang dah anugerah oleh Allah Maha Pencipta..
Takdak sapa boleh pertikaikan keistimewaan anugerah yang telah diberikan...
Tapi org-org yang tak reti nak menghargai nya tu yang kadang2 menjadikan kita lupa asal usul kejadian... AKu bukan makhluk Allah yang sempurna.. aku banyak kekurangan.. aku byk kelemahan...

Straight pada tujuan asal!
Lepas entry pasal pengasuh aku dulu..
memang banyak feedback yang aku dapat dari FB.. dari YM..
sume suruh aku tuko pengasuh yang baru..
dan Alhamdulillah...
berkat usaha aku, pertolongan dari kawan2 opis...  dan aku YAKIN ini adalah keputusan yang terbaik...
Aku dapat pengasuh yang baru untuk anak2..
Suma terjadi adalah LAST MINIT!! memang betul-betul last minit punya kes!
Abis selesai sukan SUKUM tu, terus aku calling2 kawan tanya pengasuh kat erea USM ni...
tak lupa jugak Lucky aku pon tolong sama tanyakan dekat kakak2 opis dia...
And last.. dapat....

So, tiba hari nak hantar.. 
Aku janji dengan pengasuh baru nak hantar starting 1st Julai..
dengan pengasuh lama memang aku tak bagitau lagi.. (aku tau salah aku jugak)
Tapi ade sebab aku buat macam tu...
Aku kenal pengasuh yang lama tu mcm mana peel dia... Aku tau mcm mana dia punya 'drama kuining'...
so, aku decide nak bagitau sehari sebelum aku hantar budak2 ke pangasuh baru.. maknanya sehari sebelum 1 julai...
Kenapa aku tak bagitau awal²? sedangkan aku dah memang merancang nak cari pengasuh baru?
Sebab nyer...
> Dia ni kaki amuk>cepat panas>main cakap lepas>dah cakap baru pikir!
itu pon dalam pada aku bagitau awal sehari.. dia dah mengamuk sakan!! siap dengan merajuk.. esok tu dah takmau jaga dah!
padahal, sikit punya baik.. punya berkalis tutur bahasa aku pakai...
Padahal, masa berdepan face to face aku cakap kat dia.. elok ja dia.." hurm.. ya ka? takpa lah.. " Tapi muka memang dah berlain laa...
Elok aku masuk umah.. henpon aku terus bergegar!! bertubi-tubi sms dok masuk...
laaaa... yang tadi masa depan2 hg tak mau cakap.. bila aku dah balik umah, baru hang nak hentam!!
drama ke tidak???

Aku tau aku salah.. sebab bagitau last minit...
sedangkan dia, org yg jaga anak² aku dari depa besar tapak tangan sampai dh masuk tadika...
Aku memang jenis hati lembut (walopon muka nmpk ganas). Aku tak boleh! Aku tak boleh nak buat hati kering... Sebab aku kenangkan jasa orang, aku ingat budi orang!
Tapi orang selalu amik kesempatan... Bila aku baik dgn orang, aku memang baik betul... org minta tolong, aku akan tolong (kalo aku mampu). Kalo aku tak boleh, aku akan cakap terus terang. Tapi bila dah selalu sangat aku didesak. Bila aku cakap tak boleh pon, mintak jugak dibolehkan.. Aku surrender!
Skali skala takpa, tapi bila dah makan masa bertahun, boleh ke aku bertahan?
Hari ni minta pinjam duit.. janji nak bayar minggu depan.. tapi minggu depan minta pinjam lagi. Utang sebelum tu belom bayar. Kalo bayar pon, 2,3 hari esok mai minta pinjam lagi. Boleh ke macam tu?
Memang kadang2 aku potong dari duit gaji dia... tapi dia tau jer nak dekat gaji nanti dia hantar sms 'drama kuining' dia.. "ila.. bulan ni jgn potong naa... kz nak pakai duit... a.mail keja tak tentu masa.."
adoiiii... memula dulu memang aku pendam jer.. aku tak citer pon dgn sesape even Lucky aku..
Tapi bila dah lama-lama.. aku memang tak tahan... terluah jugak dekat Lucky aku...
Bila aku cakap aku pon tak cukup nak bagi pinjam duit, dia buat style lain.. Nak jual barang²..
nak jual tudung lah.. nak jual baju lah.. nak jual langsirlah... nak jual seluar lah.. sampai kan pokok ranting hiasan dlm umh pon dia nak jual. Masalah nyer bukan jual kat orang lain.. JUAL AKU SAHAJA!!!
Bila aku cakap, napa jual kat aku ja? p la tanya kat org lain sama...
jawapan dia...
"orang lain tu payah.. dgn ila senang kira!"
Ape kau rasa??? fingsan ke tidak?

Ok.. cukup-cukup buat dosa mengata org di petang Rabu...
Mengata ke ni?? aku rasa tak.. sebab aku review perkara yang sebenar berlaku...
Skang anak² dah hepi dengan pengasuh baru.. sampaikan hari minggu pon Adik nak p umah 'Makcik'!!
Harap² berkekalan lah....
 
Tapi masalah skang, aku bercerita mengenai kisah aku tukar pengasuh ni hanya pada 2 orang jiran sebelah umah aku je! Citer aku pon adalah berkisar yang sama.. cuma aku tukarkan "hantar ke pengasuh baru" kepada "hantar ke nursery"... Maksud nya, aku tak bagitau perkara sebenar kat pengasuh lama. Dekat pengasuh lama, aku bagitau aku hantar anak2 ke nursery... Sebab ape aku ckp mcm tu?
Sebab² kat atas tu lah..
> Dia ni kaki amuk>cepat panas>main cakap lepas>dah cakap baru pikir!
Aku takut, nanti kalo aku ckp aku hantar ke pengasuh, dia p serang umh org tu, tak ke naya aku??
Sebab benda ni penah terjadi...
Aku penah hantar anak2 sekejap kat sorang kawan pengasuh lama ni.. sebab dia tak boleh nak jaga anak, ade hal katanya.. dan aku pulak memang tak boleh nak amik cuti. Jadi aku minta kawan dia tu tlg jaga kejap. Tau2 dia p amuk nyer kawan tu kat umah.. p serang kawan tu! kata mcm2 kat kawan tu... Lepas tu, dia mai pulak umah aku, citer keburukan kawan dia tu kat aku..
Ater?? kau penin ke tidak??

Jadi nyer skang ni.. RAHASIA SUDAH TERBONGKAR!!!
dia sudah hantar 1 sms sama aku.. kata aku tipu dia... cakap hantar kat Nursery.. tapi hantar kat orang!!
Dia sudah maki makian sama aku... Tapi 1 sms pon aku tidak membalas...
pasal ape??
sebab aku tamo jadi BODO mcm dia jugak!!

SKANG NI.. AKU TAK TAU, SAPA YANG MULUT BUSUK MENGALAHKAN LORI SAMPAH YANG DAH BUKAK RAHASIA ITTEW!!
A) JIRAN 1
B) JIRAN 2
C) MULUT & PUKI YG BERBAU SAMPAH
D) HATI & JIWA YANG ADA NANAH BUSUK

SEKIAN......

5 comments:

Kak Mah said...

alhamdulillah la ku tidak diduga dengan peel jiran tetangga cam gini..jenis tak bercampo ngan jiran eheh...sabar ila sabar...

Nieza Ishak said...

haihhhhhhhh ... payah gak ni ila .. kiri jiran .kanan jiran ..

aku dulu masa suffiya gitu la, ada jiran bawak mulut sana sini cakap macam2.

sib baik 1tahun jerk ..
sejak anak2 dok kat nusery takde org nak mengata aku dah ... aku cuti dok umah hari kerja pun derang takleh nak bukak mulut ...hihihi

.::CeK LaLa::. said...

Kak Mah: Aku pon idak la jenis bertandang umh jiran sesado.. memang tak bergaul jugak aku ni.. tp jiran kiri kanan melayu, hari2 dok tgk muka kluar masuk umh... anak2 aku pon ptg2 asek nak main dgn anak2 dorang. jiran2 sebelah ni pon mmg tak ngam dgn pengasuh yg lama tu. Tapi tah laa.. mulut org kan.. bukan blh ditutup2.. nak2 pulak kisah hot dan sensasi mcm tu.. mmg seronok la depa nak tumbuh tanduk!

.::CeK LaLa::. said...

Nieza: Betul Za... penah laki aku dpt MC, jadi dia balik la umh nak rehat.. tetibe boleh pulak pengasuh yg lama tu antar anak2 aku ke rumah belom sampai waktu aku balik keje lagi. Aku tanya kenapa dia hantar anak2? tak jawab...
Mana la aku tak tarammmm dgn dia!!

KIDbrush® said...

hanku hade idea! ang tutup mulot depa pakai tempayan!! huah huah padan muka depa!

Kepada yang berminat untuk membuat perawatan dengan JSD. Saya mohon jasa baik anda untuk menjawab soalan analisis ini bagi memudahkan saya untuk mengetahui permasalahan yang anda hadapi secara keseluruhan.

Info yang diberikan akan dirahsiakan.
1. Nama :
2. Umur :
3. Status :
4. Bil. Anak :
5. Tempoh perkahwinan :

Soalan:
1. Apakah yg buat anda berminat tentang JSD?

2. Semasa anda sedang membaca dan menjawab soalan2 ini apakah keadaan di miss v/panty anda?Anda sering mengalami keputihan atau kegatalan? Kering/lembap/basah

3. Semasa anda mencuci miss v anda berapakah jarak bibir miss v anda? Kelebaran 1 jari/2jari/3jari

4. Adakah period anda teratur? Berapa lama period anda dlm sebulan?adakah anda mengalami senggugut?

5. Semasa 'bersama' suami adakah anda berasa tidak selesa seperti sakit pada bahagian tertentu, kurang berminat, air berlebihan atau bau yg kurang menyenangkan?

6. Apabila terbatuk atau terbersin adakah anda terkencing?

7. Pernahkan anda membuat scan atau pap smear utk memastikan tahap kesihatan dalaman anda?

8. Adakah anda menghidapi masalah cyst/fibroid/cancer pangkal rahim?

9. Andakah anda menghidapi penyakit darah tinggi?

10. Adakah sekarang anda sedang atau pernah mengamalkan apa jua jenis jamu dan produk pelansingan?jika pernah nyatakan kali terakhir anda mengambil produk tersebut dan berapa lama anda mengamalkan produk tersebut.

Catatan: sekiranya anda ingin utarakan soalan atau memberi info tambahan tentang keadaan miss v anda boleh nyatakan disini