April 26, 2010

::SILAP AKU KAH??::

Dari pagi tadi membawak sampai ke tgh ari ni, 
aku lansung tak sentuh satu keje pon...
Dalam kepala otak aku asek dok teringat-ingat kat anak²...
Kenapa??
Korang buat lah penilaian sendiri setelah baca entry aku ni...
*Nak buat entry pasal projek kek pon terbantut gara-gara stement anak aku*

Hari Ahad yang sangat sangap dan bizi...
Aku bertungkus-lumus buat 'nasi lemak' yang telah di 'order' oleh member sekerja aku. Penat memang penat, sementelah seharian Papa nyer takde pegi tournement bowling. Barang² nak buat nasi lemak satu hapah pon belom aku dibeli. Nak pegi beli tgh hari, aku kena tunggu budak² ni tido dulu.. Sebab kalo aku bawak dorang ni time tgh² hari, haruslah pejam mata dalam keta walopon perjalanan hanya mengambil masa 15 menet. Pastu kang bila dikejut, mengamuk sakan... Lebih baik tunggu depa tido... Dengan cenel PHDC terpasang 24 jam... sudah nyer, anak tak tido, mak nyer yang over terbongkang!! Sedo², kakak kejut kata ujan, kelam kelibut kluar umh nak tarik penyidai dgn rambut serugum mcm baru lepas bersenggama!! 

Hujan melebat sampai ke petang... Budak² ni tak tido² jugak.. dalam kepala, nak bawak drg jugak ke tgh² mcm ujan ni? kang dah sampai, kalo ujan lagi, cemana? nak usung drg lagi dgn payung, dengan barang² lagi... AKu budget nak p econsave jer, senang.. sume ade skali harung kat situ... Dalam dok tgh pk², sambil basuh pinggan, tv tiba-tiba ilang siaran *astro kan.. kalo ujan.. standed laa..* Tapi anak² idok pulak riuh rendah bila tv tiba² diam.. seisi rumah mendiam.. aku jenguk ke depan, hurmm.. dah tergolek budak² ni.. jam pukul 4.00 petang... Aku lak anak² dah tido, bukan nak buat keje lain.. hentam tido sama.. ujan kannn... hahahhaha... Jam 5.30 kakak bangun dulu.. dia kejutkan aku... aku suh dia pegi mandi kata nak bawak pegi kedai.. Ujan dah seriyat... Adik belum bangun.. jenuh kejutkan secara berhemah sebab takmo bagi dia mengamuk *takut adik tak cukup tido* pujuk baik².. itu pon ade gak merengek-rengek... bagi mandi.. ibu siap².. kami pon kluar umah...

Sampai Econsave, ibu cepat² membeli barang² ape yang diperlukan. Pusing² dengan kadar kelajuan yang separa sebab takmo bagi budak² ni membeli jajan yang bukan²... *jajan dah melambak kat umh*. Tapi tersilap pusing dekat erea buku² kaler... Kakak ape lagi... melepak kat situ mcm nak pasang khemah. Aku suh dia cepat² pilih buku ape yang dia nak. Berlagak! amik buku budak darjah 1... Pastu bila aku tak bagi, meraung mcm nak putus anak tekak... MEMALUKAN!!! adik gak relek.. dapat makan sweet.. diam jer dia... walopon sweet tu belum di bayar... lalalalala.... Ok selesai disitu.. bayar² terus chaloooo!! tapi tetibe.. "ibu... ibu kata nak lalu kat tempat mainan tu!!" kakak ckp...
"haihh.. bila masa ibu cakap?"
"tadi tuuu.. ibu dah janji dah.."
"hishhh... takde laa... kakak salah dengar kot... next time ok!!" *cover..cover..*
"neshh taim tu ape??"
"LAIN KALI!" 
"alaaaaaa....." jalan sambil hentak² kaki....

Otw balik, singgah dulu kat pasar malam. Nak beli makanan kat budak² ni. Jam pukul 7.25... dh nak masuk maghrib. Beli² makanan, cepat² jer aku ajak budak² tu balik. Tapi sempat la jugak pow gula² yang campor² tu... tu pon, heret jugak tangan aku ke tempat mainan.. Aku cakap, ibu nak balik cepat, nanti kita lambat, papa marah! So, menjadi... tapi muka, haruslah moncong sedepa kan... Tak lama pon, kejap jer.. dapat gula² tu sorang 20 biji .. ok lahh... Sampai umah, bagi dorang makan, bukak cenel PHDC sambil makan.. sambil tgk tv... Aku gegas ke dapo, rendam ikan bilis, potong cili kering... Aku mandi, solat. Pastu, sementara nak tunggu cili kering sejuk, aku makan.. Usai makan, aku start la pojek menumis sambal ikan bilis, kukus telor, sampai pukul 10.30 malam.... Utk 30 org makan yer anak²... mahu tak termeninggal aku!! Jam dekat pukul 11 malam, apak nyer belom balik.. baju keje belom iron... Aku ajak budak² masuk tido.. sebab pagi ibu nak bangun awal...

5.30 Pagi aku dah bangun! SEJARAH!!! selalu nyer aku bangun erea pukul 5, 5.30 ni time bulan puasa jer.. ini, sejarah betul la aku bangun awal.. heheheh.. Start tanak nasi lemak... tok tak tok tek.. sampai lah pukul 6.45 pagi.. aku mandi n solat... Iron baju keje... PAstu kejut kakak bangun... Adik pon bangun skali lah.. Aku siap²... Apak nyer belom bangun... Adik nak mandi, padahal jam dah pukul 8!!! aku dh lambat sangat dah.. Adik kata nak ikut papa.. so, ok disitu.. Aku kluar umah, start enjin keta, adik menjerit panggil IBUUUUUUUUUUUUUUUU!!!!! *masa tu dia dalam bilik air* aku tanya kenapa? dia cakap, dia takut sorang² nanti antu makan dia!!! Hati aku dah panassss.. sebab dah lambat.. tp nak gelak pon ade... Masuk dalam umah balik, sudahkan dia mandi.. pakaikan baju.. ajak dia ikut aku sebab nak antar ke umah pengasuh. Menangis-nangis takmo ikut.. nak ikut papa.. Papa nyer pulak dah sound aku suh bawak adik.. Penat la pon apak nyer tu... nak rehat kat umh la kot... takmo diganggu... Aku dah hangin dah.. nak hantar kakak p skolah lagi.. dah la lambat... jam dah nak dekat pukul 8.30... Aku cempong jugak adik.. meronta-ronta dia takmo ikut.. geram punya pasal... aku kasik hentam 3,4 das kat ponggong dia.. menanges!!! Lagi menghangen kan aku, papa nyer parking keta belakang montot keta kontot aku.. aku pulak nak kena undur keta dia.... Uuurrggghhhhhh!!! TERTEKANNN!!!! Aku kluar keta dr umah tu siap tekan² minyak dengan hati yang sebal dan geram dan hangen!!! Siap mcm nak drift lagi... *ok tipu* Bawak keta melaju jer... skali kakak sound... "ibu napa bawak keta laju-laju... sian kat adik ni..."
Ok sentap!!! aku slowkan keta, benti depan umah pengasuh, adik still takmo turun keta, merajuk.. muka moncong.. nanges takde dah.. terkejut kot aku bawak keta mcm nak race... skali lagi aku cempong dia usung masuk umah pengasuh... air mata meleleh-leleh.. pengasuh tanya kenapa adik nanges pon aku takleh nak bagi jawapan sebab dalam hati masih panas! panas! panas! taktau ape yang haku hangen kan.. pasal anak ke? pasal apak nyer ke? pasal aku dah lambat ke? atau pasal diri aku sendiri yang tak leh nak kawal perasaan??
Sampai kat sekolah kakak, aku dah slow sket... *as usual, aku mudah panas dan jugak mudah sejuk*. Salam kakak, kiss kakak, tiba² kluarkan stetment menyentap naluri aku sebagai seorang ibu...
"ibu.. napa tadi ibu marah-marah adik..? pukul adik..? sian adik.. adik tu kecik lagi..."
huhuhuhuhu!!! ape aku nak jawab ni??
"ermm.. ok.. ibu minta maaf yer... ibu tak sengaja..." *tak sengaja lah sangat! huh!*

Itu yang buatkan aku sampai skang jadi dok terpikir-pikir, kejam sangatkah aku dalam mendidik anak²?? Anak aku yang baru berumur 5 tahun tu pon dah kenal erti sayangkan adik, terasa sakit jugak bila adik kena pukul... macam peribahasa, cubit paha kiri, paha kanan terasa... Antar adik ke umh pengasuh pon aku tak kiss² dia macam biasa, kluar umah tadi pon aku tak cium tangan soami... huhhuuh.. ape nak jadi dgn aku ni??
Tapi terus terang, aku memang ringan tangan dgn anak²... tapi idak la sampai kategori mendera... aku marah sebab aku sayang.. Aku yakin, semua mak pak nak kan yang terbaik utk anak² masing²... Dulu pon, masa aku kecik, mak aku pon jenis yang ringan tangan jugak.. Aku ni ape yang tak penah aku rasa, sume aku dah kena, rotan panjang, cubit berbisa, luku kepala, dan termasuk lah yg paling hebat penangannya, tali pinggang!!
Skang bila dah ada anak, aku tahu hasil ringan tangan mak aku dulu, membuatkan aku semakin rapat dengan mak, dan menjadikan aku 'wanita' seperti sekarang. Tapi masih ada yang belum aku berikan pada mak.. Itu impian aku... InsyaAllah.. akan aku capai demi membahagiakan EMAK!!



*adakah entry ini berkaitan dengan HARI IBU?? mungkin YA pada aku... Pada kalian.. nilaikanlah...*

6 comments:

cheqna said...

kak
bila kita dalam keadaan marah biasanya macam tu la..jadinya akak kena kawal rasa marah itu ye kak..
anak2 akak memang masih kecik tapi pastinya apa yang berlaku meninggalkan kesan pada diorang..
so semoga semuanya kan baik2 saja ye kak
nway salam kenal =)

makdara terdiva said...

adatlah tu..dah pukul anak pastu baru nak emo...bukan ko jer nokk..aku pon dulu mase berlaki..mmg mcmtu..mungkin sebab pressure & stres..marah laki, anak jadi mangsa..tapi sekarang ni aku dah jadi mami yg kool..kesian kat anak2 kan..

psttt..mesti ko pandai buat nasi lemak kan..aku nak oder bole tak??????? hehehe

Nieza Ishak said...

ko memendam rasa + penatttt


aku pun ila, kalo marah kat papa nyer melarat kat anak2nya.Sebenarnya kita bukan superwomen boleh buat semua sekaligusss.


aku pahammmmmm ...

.::CeK LaLa::. said...

cheqna:: betul tu... akak tau, sebab akak pon penah rasa bnd yg sama. Tapi bila kita dh besar ni, kita boleh pk kenapa dan mengapa mak kita marah kita, pukul kita.. ada sebab nya.. bukan saja2 nak pukul.. kan??
salam perkenalan jugak dr Akak.. thanks sebab sudi ziarah blog akak..

.::CeK LaLa::. said...

MakDara:: hehehe.. sengalkan.. dah pukul baru nak emo... huhu.. Nasi lemak tu kan.. aku calling2 tau kat org kg nak minta resepi... syyyhh!! hehehhe.. so, kalo ko nak rasa nasi lemak singgit sembilan ploh sen aku.. mai la Penang.. free jer.. tak yah bayar! hak hak hak!

.::CeK LaLa::. said...

Nieja:: kan.. betul betul.. kita bukan superwomen, apatah lagi wonderwomen! hehehehe...

Kepada yang berminat untuk membuat perawatan dengan JSD. Saya mohon jasa baik anda untuk menjawab soalan analisis ini bagi memudahkan saya untuk mengetahui permasalahan yang anda hadapi secara keseluruhan.

Info yang diberikan akan dirahsiakan.
1. Nama :
2. Umur :
3. Status :
4. Bil. Anak :
5. Tempoh perkahwinan :

Soalan:
1. Apakah yg buat anda berminat tentang JSD?

2. Semasa anda sedang membaca dan menjawab soalan2 ini apakah keadaan di miss v/panty anda?Anda sering mengalami keputihan atau kegatalan? Kering/lembap/basah

3. Semasa anda mencuci miss v anda berapakah jarak bibir miss v anda? Kelebaran 1 jari/2jari/3jari

4. Adakah period anda teratur? Berapa lama period anda dlm sebulan?adakah anda mengalami senggugut?

5. Semasa 'bersama' suami adakah anda berasa tidak selesa seperti sakit pada bahagian tertentu, kurang berminat, air berlebihan atau bau yg kurang menyenangkan?

6. Apabila terbatuk atau terbersin adakah anda terkencing?

7. Pernahkan anda membuat scan atau pap smear utk memastikan tahap kesihatan dalaman anda?

8. Adakah anda menghidapi masalah cyst/fibroid/cancer pangkal rahim?

9. Andakah anda menghidapi penyakit darah tinggi?

10. Adakah sekarang anda sedang atau pernah mengamalkan apa jua jenis jamu dan produk pelansingan?jika pernah nyatakan kali terakhir anda mengambil produk tersebut dan berapa lama anda mengamalkan produk tersebut.

Catatan: sekiranya anda ingin utarakan soalan atau memberi info tambahan tentang keadaan miss v anda boleh nyatakan disini