January 14, 2010

::ALAHAI KAKAK!!::


marilah mendengar luahan hati ibu kakak

Tolong lah akuuu...
cemane aku nak bagi semangat kat anak dara ku nan sorang ni...
Dia tamau p skolahh...
Balik dari tadika semalam, dia cerita mcm-mcm yang dibuat kat sekolah..
memang excited....
tanya dia.. "Kakak seronok tak sekolah?"
"Seronok!"
"Esok kakak nak sekolah lagi tak?"
"NAK!"

Tapi hari ni budak gurl tu kecundang...
Malam tadi dia sentap dgn aku...
Tapi aku lupa ape penyebab nyer dia sentap...
sampai time nak tido pon siap merajuk bagai ngan aku..
"kakak takmo p skolah besok!!!"

Dina ni memang seorang yang sgt senSENTAP dan cengeng!
mungkin gak terbawak dgn peel aku masa mengandungkan dia...
Masa aku peknen Dina, memang aku adalah sentap luar biasa...
dengan cengeng nyerrr... haduhhhhhh!! TERUK!!!
Pantang la hati terusik sket.. menangis beria-ria...
kadang tu, tengah duduk dendiam pon.. boleh meleleh air mata...
cemane??

awassss ibu kalo suh kakak p skolah lagi!!

Lagi satu, Dina ni kurang kasih sayang pon sama aku rasa...
Masa umur 6 bulan tengah nak membesar... aku dh stopkan brestfeeding utk Dina...
sebab masa tu, aku dh peknen kan si Adik...
Walopon aku bukan fully bf, tapi kesan nyer Dina tetap merasa...
Aku memang rasa, masa kecik Dina memang kurang kasih sayang...
Kami memang kurang bagi perhatian utk Dina...
Sebab tu Dina suka amik peluang utk merengek dan buat perangai..
sebab dia nak kan perhatian...
Aku pulak... kalo sekali dua, boleh la lagi nak tahan...
tapi kalo dah meragam terhapa.. angin aku pon boleh memetir!
Sebab tu, dina akan sangat-sangat mesra dengan org yang melayan dia betul²...
Antara orang yang suka melayan kerenah Dina..
1. Suami kepada pengasuh anak² aku yang dipanggil ABAH...
Kalo tengok cara Dina rapat dgn 'abah' tu, memang tak sama rapatnya hubungan Dina dgn Papa dia...

2. Abang Ipar aku yang sulung yg dipanggil Pak Long oleh Dina...
Mcm tu jugak mesranya... didukung... tido atas riba... dengan papa dia?? hurmm... tak penah... sebab Dina takuttt...

3. Abang aku yang dipanggil  Pak Lang...
No wonder la kalo tarikh besday depa sama.. dan Dina memang manja dgn Pak Lang dia...

Opah dgn wan dia memang tak leh masuk senarai.. sebab memang dimanjakan sangat...
Sebab tu lah.. bila aku atau papa dia marahkan dia,
Dina akan menangis dan memberontak... dia akan menjerit-jerit... melawan ckp aku...
Hurmmm... tah laa.. kalo ikutkan sabar... memang aku tak leh sabar dengan si Dina ni...
Memang hari-hari asyik kena lepuk...

 alahhh... rilek arr ibu.. small metter jer!!
 

Kadang tu, dia sendiri cari masalah.. dia sendiri cari pasal sebab nak kan perhatian..
Tapi lepuk-lepuk aku pon, tak bermakna aku tak sayang anak...
aku sayangkan Dina.. aku ikut cakap dia..
belikan dia apa yang dia nak... boleh dikatakan.. ape yang dia nak.. sume dia dapat...
Kadang-kadang melebih-lebih dia tu lagi dari adik..
adik tu, pakai lah yang bekas-bekas kakak...
contoh nya mcm semalam...
Kuar pegi Care4... beli buku mewarna utk Dina... adik dapat jugak...
Dina nak kaler pensil.. aku beli.. yang kotak besar lagi...
utk adik pon ade.. tp aku beli yg kecik jer utk dia...
tp adik sikit pon tak byk hal.. tak heran pon dia pny kecik ke besar..
janji kakak ada, dia pon mesti ada...
Pastu kakak nak baju tido gambar2 princess tu... 15 hengget selai...
aku beliii...
tapi utk adik... aku tak beli..
papa belikan keta hotwheels ke ape tah yg kecik2 tu kat adik...
sampai umah.. kakak dok tayang² baju dia...
pastu adik tanya...
"baju mamat ibu??"
alahaiii.. sayu hatii seorg ibu... aku jawab...
"baju adik nanti ibu beli kat bundle ehh.. bundle lagiiiiiii byk baju adik.."
"ibu beli byk²... 1,3,7,8,9,10 tau ibuuu" sambil buat jari 3...
"Ok.." aku jawab...
Haduihhhh...

pisss.. piss.. piss.. kamu nangan nakalll...

Tapi hari ni..
Dina wat perangai lagi.. terus tamau p skolah...
Baju skolah dicampak nyer...
Asal nyer...
pagi² aku dah bebel... dah la bangun lambat...
suruh mandi bukan main liat...
dah masuk bilik air, dok main sabun...
bila aku nak bagi mandi, dimarah nyer aku balik...
Aterrr.... lagi aku mau duduk DIAM???
harus lah kena kutil dua tiga dasss
itu yg baju skolah dicampak nyer...


ADOIIII!!!! ANAK... ANAK....

3 comments:

Mak Su said...

haii :), selamat tahun baru.

yg penting kita mesti tenang, kita ibu, ada sixth sense :)

Ninie Fairuz said...

memang kalau handle anak ni mcm2 ragam..

harus bersabar banyak..

me pun ada gak tangan2kan..tak tahan kerenah dia..hmmm

::aMaD:: said...

sixth sense?apakah? =p

semoga anakmu menjadi makin comel bile besaa..haha

Kepada yang berminat untuk membuat perawatan dengan JSD. Saya mohon jasa baik anda untuk menjawab soalan analisis ini bagi memudahkan saya untuk mengetahui permasalahan yang anda hadapi secara keseluruhan.

Info yang diberikan akan dirahsiakan.
1. Nama :
2. Umur :
3. Status :
4. Bil. Anak :
5. Tempoh perkahwinan :

Soalan:
1. Apakah yg buat anda berminat tentang JSD?

2. Semasa anda sedang membaca dan menjawab soalan2 ini apakah keadaan di miss v/panty anda?Anda sering mengalami keputihan atau kegatalan? Kering/lembap/basah

3. Semasa anda mencuci miss v anda berapakah jarak bibir miss v anda? Kelebaran 1 jari/2jari/3jari

4. Adakah period anda teratur? Berapa lama period anda dlm sebulan?adakah anda mengalami senggugut?

5. Semasa 'bersama' suami adakah anda berasa tidak selesa seperti sakit pada bahagian tertentu, kurang berminat, air berlebihan atau bau yg kurang menyenangkan?

6. Apabila terbatuk atau terbersin adakah anda terkencing?

7. Pernahkan anda membuat scan atau pap smear utk memastikan tahap kesihatan dalaman anda?

8. Adakah anda menghidapi masalah cyst/fibroid/cancer pangkal rahim?

9. Andakah anda menghidapi penyakit darah tinggi?

10. Adakah sekarang anda sedang atau pernah mengamalkan apa jua jenis jamu dan produk pelansingan?jika pernah nyatakan kali terakhir anda mengambil produk tersebut dan berapa lama anda mengamalkan produk tersebut.

Catatan: sekiranya anda ingin utarakan soalan atau memberi info tambahan tentang keadaan miss v anda boleh nyatakan disini