September 1, 2009

::ENTRY TAKDE MODAL CUTI 3 ARI::

Asal ada entry kekdah nyerr....
Sabtu minggu lepas.. bergether-gether kami 4 beranak balik ke Ipoh...
Balik umh mertua mike laaa....
Walopon hati berbelah bahagi bersegi segi.. *nak balik umh makkkkk!!!* Demi kata suami.. Ku turutkan juaa...
uhuk! uhuk! uhuk!

Kluar umh dh petang mcm tu... cuaca kejap panas.. kejap mendung...
Sebelum sampai Ipoh, kami singgah dulu di Pekan Simpang, Taiping...
Jumpa mak n abah ku disitu...
Abah ku nak beli keta seken hen.. Nak tgk2 laa.. Tapi yg sebetul nyer... Udah pon nengok kete yang nak dibeli...dah berhari-hari dok ulang alik tgk rupenyer... Masa kami sampai, udah sain egrimen dah pownn... berpeluh aku mikir bila abah aku amik keputusan nak beli keta MERCEDES! Sungguh pon merc yang pesen lama tuu.. Tapi, kata suami aku.. "payah nak cari spare part nanti.."
Tapi apa nak buat jika itu pilihan abah... Sebelum ni, dh banyak keta abah tengok.. Tapi memanjang nyer takde rezeki abah nak beli...Asal abah berkenan jer, dh ade org booking.. Abah plak, nak keta auto.. Kalo keta manual, abah tak confident nak bawak. Tapi jika ini pilihan abah, kami adik beradik ikut jer.. Malas nak cakap ape2.. nanti sentap hati org tua tu...
Abis borak²... dan sempat jugak anak aku pow opah nyer 2 tong kopok pringles tu.. haih!! Kami pon, meneruskan perjalanan ke Ipoh.. Sebelum balik.. sempat mak aku pesan.. "Esok ni... balik la pulak umah mak.. bukak posa sini.." ayat tu ditujukan khas buat MNA! suamiku la tuu.... Dan suami ku pon bersetuju mengatakan, ari isnin nanti kami singgah... YeaabedabeduuuuU!!!!

Sampai kat ipoh lebih kurang jam 4 petang... cuaca tak menentu.. kejap ujan.. kejap panas.. kejap mendung... Anak² aku macam biasa.. memula sampai, ala ala malu² tikus gitu.. menyorok jer kat tepi aku.. Ape org tanya sume mcm takde mulut nak jawab... Tapi dah lama².. terserlah lah bakat buas dorang... Naik tangga, turun tangga... lari sana lari sini.. Umah besar kan.. pulak tu, kat umh sendiri takde tangga, umah opah kat kg pon xde tangga.. Umah mak tok yg kat bandar ni jer ade tangga.. Al jakunan lah anak² aku tu... Aku ni nak menjerit kuat pon, kaber² line.. takut terbabas pulak high tone volume aku nanti.. Pecah lah rahasia mak!! Hiprokrit betul kan!! heheheh....

Petang tu... MIL aku masuk dapor nak masak.. menu masakan simple jer.. masakan wajib kata nya kat umah tu.. ikan cencaru masak bebek... Aku pon dh terror masak bebek ni... sbb makanan wajib family tu kan.. harus lah aku mempelajarinya utk suamiku... Aku ni, kalo balik ipoh aku memang cuci tangan kalo bab² masak. Kebiasaan nya, MIL aku yg akan masak... Aku cuma tolong² potong ape yg patut.. tolong² goreng ape yg perlu... Menantu lindungan kaabah bak kata Rehan...
Melainkan kalo memang MIL aku suruh aku masak.. memang lah aku kena masak walopon dgn keadaan mengeletar!! gegegegeggegee... Family in law aku ni, lain sket citarasa masakan dorang... Walopon dorang org perak.. Tapi rasa masakan tu lebih kepada orang kelantan.. *My FIL org kelantan* Sebab tu aku kurang memasak kalo balik Ipoh.. Tapi bab makan, memang serah ler kat aku...
Lagi satu, kalo balik ipoh.. makanan memang tak semeriah kat umh aku dikampung.. Sebab dorang berbuka memang makan nasi terus.. Takde nak makan kuih² manis ke, makan sulam² dgn yg lain dulu baru makan nasi... Nasib baik lah cara mcm tu aku tak terapkan pada suami aku.. aku still ikut cara my family... Berbuka dgn sesuatu yang manis² dulu baru makan benda yang berat... Memula dulu suami aku mmg susah sket nak ikut.. tp dh lama² blh jer dia.. ikut jer ape yg aku masak.. makan jer apa yg aku hidangkan... Dia dh rasa air tangan isteri dia ni.. dia tau laaa... hehehhehe!!

Kat umh ipoh tu ade tok wan... Ayah MIL aku... Tokwan dh tua dan dh nyanyuk.. My MIL yg jaga dia semenjak pemergian MAK ke Rahmatullah... Dulu tokwan sehat la jugak.. walopon kalo ikutkan dulu, Mak lebih sehat dari Tokwan.. tapi sapa sangka, Mak yang dulu pegi mengadap Illahi... Tokwan skang, dunia dia hanya dalam rumah, depan tv diruang tamu dan dalam bilik.. Dulu dia larat jugak nak berlegar-legar dalam rumah. tapi skang, pukul 6 pagi, dua kluar dari bilik, duduk atas sofa panjang depan tv diruang tamu sampai lah pukul 9 malam nanti baru dia akan masuk bilik utk tido... Yang seronok nya mengenai Tokwan, mata dia memang kurang nampak.. sesiapa saja yang dia nampak kelibat lalu di hadapan dia, mesti dia akan tanya "SAPA NI!??" kita kena jawab. Kalo tak jawab.. alamat kena lah maki hamun... hehhe.. Bila dah jawab, dia akan diam.. Tapi, lepas tu, kalo lalu lagi depan dia, dia MESTI akan tanya lagi.. "NI SAPA NI!!?" hehhehe.. pendek kata, kalo 10 kali pon kita lalu depan dia, 10 kali lah dia akan tanya kita sapa... Lagi satu, setiap hari dia akan tanya.. "hari ni ari apa?" bila kita jawab. Dia akan diam.. tp lepas 10 menet, dia akan tanya lagi.. "hari ni hari apa?" tak pon dia akan kata, "hari ni senayan ka??" hehehhe... Tokwan.. tokwan.. mcm aku yg jarang² jumpa Tokwan, memang rasa mcm kelakar.. Tapi, bagi MIL aku yg setiap hari berdepan dgn kerenah Tokwan.. memang memenatkan dan merunsingkan... Bukan tu ajer, penyakit pelupa Tokwan tu terbawa-bawa sampai ke tingkah laku. Kadang² dia lupa bila dia mandi.. Lupa mcm mana nak basuh u'uk... kesian sangat bila aku dgr luahan MIL aku tentang Tokwan. Makanan utk Tokwan, kena sentiasa ada di atas meja depan tv dkt sofa tu. Makanan dan minuman tu sume kena selalu disediakan sebelum tokwan minta. Letih.. kesian aku tgk MIL aku yg bertungkus lumus menjaga Tokwan. Kat rumah tu juga ada adik MIL aku yg tak berapa sihat fizikal dan mental nya. Umo dah lebih 40 tahun.. Tapi sikap dan tingkah laku nya seperti budak² remaja. Kerja rumah, dia boleh buat.. tapi sume nak kena cakap.. sume nak kena arah.. kalo tak buat mcm tu, memang tak jalan...

Dek kerana kebuasan anak² aku.. dok naik tangga mcm gajah.. gedegung! gedegang!.. lari sana.. lari sini.. jerit sana.. jerit sini.. dah berkali-kali kami kena halau dgn Tokwan.. "HAIHHHH!!! APA NI DOK BISING² ORG NAK TIDOQ PON TAK SENANG!! P BALIK GHUMAH AMPA NUHH!!!" huhuhuuh... Tokwan halau kami.. tapi apa nak heran.. memang perangai Tokwan mcm tu... Dia rimas bising² ni.. selalu umh tu senyap jer... skali skala cucu cicit balik.. memang la riuh...

Hari kedua di Ipoh, MIL aku buat "TOMYAM STYLE POK SEY" kata mama... Pok Sey tu panggilan tuk bapa sedara suami aku.. adik kepada MIL aku... Dia memang pandai masak... Tomyam tu, style tomyam putih.. main rebus jer sume.. halia, bawang putih, serai, pastu letak susu cair.. sedap sehhh!!!! 1 lagi resepi family ni dapat aku belajar... Ade satu lagi resepi wajib family ni dipagi raya.. "AYAM MASAK KACANG"!! sedappp.. aku dh makan.. tapi belum pandai belajar cara memasak nyerr.. hehehhe...

Hari ketiga, hari yg ditunggu-tunggu.. balik umh mak aku!! hehehhe... walopon hanya utk berbuka.. tapi kehadiran kami dirumah mak kat kampung sangat ditunggu-tunggu.. Bukan ape, mak aku tu rindu kat anak² aku... Dari Ipoh, sempat jugak MIL aku siapkan kuah pecal bersama bahan² sayur tuk aku bawak balik ke kampung...
Kalo kat kampung, memang aku tak menang tangan laaa... tak macam aku kat Ipoh.. lebor bontot jer kan.. Kat kampung.. sume mak aku suh aku buat.. itu lah... ini lah... hurmm.. itu lah mak kan.. Tapi, ape² pon aku tetap seronok balik sekejap kat umh mak.. berbuka dgn asam pedas tumis mak yg mazveless tuuuu... Menu yang simple.. tp tetap buatkan suami ku makan nasi bertambah hokeyy!!!

Entry panjang berjela tanpa gambar...
Mekasih sudi baca... hehhehehe...
Sayang korangg!!
|
|
|
|

3 comments:

ONE ZABA said...

dalam kata tak ada modal tu..lenguh jugak jari scroll baca sampai habis.

nyizd said...

takde modal but yet panjang gak post ni..hehehe

Anonymous said...

Hello! Can you tell me how i can register mail at google [url=http://google.com]google[/url] http://google.com

Kepada yang berminat untuk membuat perawatan dengan JSD. Saya mohon jasa baik anda untuk menjawab soalan analisis ini bagi memudahkan saya untuk mengetahui permasalahan yang anda hadapi secara keseluruhan.

Info yang diberikan akan dirahsiakan.
1. Nama :
2. Umur :
3. Status :
4. Bil. Anak :
5. Tempoh perkahwinan :

Soalan:
1. Apakah yg buat anda berminat tentang JSD?

2. Semasa anda sedang membaca dan menjawab soalan2 ini apakah keadaan di miss v/panty anda?Anda sering mengalami keputihan atau kegatalan? Kering/lembap/basah

3. Semasa anda mencuci miss v anda berapakah jarak bibir miss v anda? Kelebaran 1 jari/2jari/3jari

4. Adakah period anda teratur? Berapa lama period anda dlm sebulan?adakah anda mengalami senggugut?

5. Semasa 'bersama' suami adakah anda berasa tidak selesa seperti sakit pada bahagian tertentu, kurang berminat, air berlebihan atau bau yg kurang menyenangkan?

6. Apabila terbatuk atau terbersin adakah anda terkencing?

7. Pernahkan anda membuat scan atau pap smear utk memastikan tahap kesihatan dalaman anda?

8. Adakah anda menghidapi masalah cyst/fibroid/cancer pangkal rahim?

9. Andakah anda menghidapi penyakit darah tinggi?

10. Adakah sekarang anda sedang atau pernah mengamalkan apa jua jenis jamu dan produk pelansingan?jika pernah nyatakan kali terakhir anda mengambil produk tersebut dan berapa lama anda mengamalkan produk tersebut.

Catatan: sekiranya anda ingin utarakan soalan atau memberi info tambahan tentang keadaan miss v anda boleh nyatakan disini