August 30, 2009

::KELEBIHAN TAUGEH::

Entry ini berhubung kait dgn Entry Kobis ari tu..
So, nak menggantikan kobis.. aku telah beralih arah kepada Taugeh...
Nama yang mcm kelakar n funny...
Tapi.. ianya banyak khasiat...
Murah pon murah.. beli 30 sen pon, ko blh mkn dgn seenaknya...
Dulu suami aku memang suka makan kobis.. sayur lemak kobis tu.. mmg lah kegemaran dia...
Tapi lepas aku baca artikel tu.. terus aku tuko kobis kepada taugeh.. buat sayur lemak taugeh campo carrot sket... jalannnn....

****************************************
Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita.Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.
Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.
tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dukatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.
tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)
Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.
Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka. Saponi dalam tauge, menghalau “lemak jahat” LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.
Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.
Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser. Selepas membaca kebaikan sayur tauge janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya

*************************************************

So??
Apa tunggu lagi??
Balik ni p market... tuko kobis kepada taugeh...
dah laa murah.... beli sikit pon leh dpt banyak...
rasa pon sedap... berkhasiat lagi plak...
hishhh... untung...untungg... berbaloi baloi baloi...

7 comments:

armouris said...

info tentang kanser payudara kat sini - Pengesanan Awal Kanser Payudara

armouris said...

info tentang kanser payudara kat sini - Pengesanan Awal Kanser Payudara

ONE ZABA said...

peberet aku tu...togeh masak lemak

MaizaC'Joe said...

la..br tau..bagosnya..dh la murah.. bleh save baget.. ahakss.. brkhasiat lg tuh.. untungnyerrr... kiter pun nk amalkn lah.. thanks 4 'u' info..

Luth Textile said...

salam, hai, selamat berpuasa!
Minta perhatian kepada tuan tanah, blog Luth telah bertukar url dari www.luthtextile.com ke http://luthtextile.com/blog/ So, kalu baik hati leh la update link blog luth diblog anda ek! Bye2

.::CeK LaLa::. said...

armouris:: Thanks.. sudah dijejaki...

OneZaba:: Wahhh... peberet me jugaaa!! heheh

MaizaC'Joe:: kannn.. hah tu laa.. mkn ler togey bebanyakk.. tak rugiii..

Luth Textile:: Selamat berposa juga tuk Luth.. Ok.. nnt akak update blog list ok!! Thanks!

Anonymous said...

cek-lala.blogspot.com is very informative. The article is very professionally written. I enjoy reading cek-lala.blogspot.com every day.
payday cash
online payday loans

Kepada yang berminat untuk membuat perawatan dengan JSD. Saya mohon jasa baik anda untuk menjawab soalan analisis ini bagi memudahkan saya untuk mengetahui permasalahan yang anda hadapi secara keseluruhan.

Info yang diberikan akan dirahsiakan.
1. Nama :
2. Umur :
3. Status :
4. Bil. Anak :
5. Tempoh perkahwinan :

Soalan:
1. Apakah yg buat anda berminat tentang JSD?

2. Semasa anda sedang membaca dan menjawab soalan2 ini apakah keadaan di miss v/panty anda?Anda sering mengalami keputihan atau kegatalan? Kering/lembap/basah

3. Semasa anda mencuci miss v anda berapakah jarak bibir miss v anda? Kelebaran 1 jari/2jari/3jari

4. Adakah period anda teratur? Berapa lama period anda dlm sebulan?adakah anda mengalami senggugut?

5. Semasa 'bersama' suami adakah anda berasa tidak selesa seperti sakit pada bahagian tertentu, kurang berminat, air berlebihan atau bau yg kurang menyenangkan?

6. Apabila terbatuk atau terbersin adakah anda terkencing?

7. Pernahkan anda membuat scan atau pap smear utk memastikan tahap kesihatan dalaman anda?

8. Adakah anda menghidapi masalah cyst/fibroid/cancer pangkal rahim?

9. Andakah anda menghidapi penyakit darah tinggi?

10. Adakah sekarang anda sedang atau pernah mengamalkan apa jua jenis jamu dan produk pelansingan?jika pernah nyatakan kali terakhir anda mengambil produk tersebut dan berapa lama anda mengamalkan produk tersebut.

Catatan: sekiranya anda ingin utarakan soalan atau memberi info tambahan tentang keadaan miss v anda boleh nyatakan disini