May 7, 2009

::TENTANG AKU, KELUARGA, DIA DAN DOT DOT::

Entah kenapa 2,3 ari ni mood aku sering melayang...
Aku selalu teringatkan ahli keluarga aku...
Mak.. abah.. Kak Long.. Kak Ina.. Abang Chag.. Fezal.. OO..
Dulu masa kecik2, kami adik beradik selalu bergaduh.. Bukan gaduh tumbuk2 tu...
Tp gaduh mengusik.. Abang Chag & kak ina mmg suka mengusik aku... sebab depa geng!
Aku ni dulu memang katergori cepat sentap.. *skang pon* Ahaks!
Pantang kena usik sikit jer, aku dh nanges2 beria-ia... Padahal bukan kena pukul ke ape...
tapi yang syok.. Kalo Aku nanges, aku mesti masuk bilik, sembam muka kat bantal.. *perangai ni jatuh kat anak bujang aku* Tak pon, nanges tgk cermin! *perangai ni jatuh kat anak dara aku* hahahhahah!! Itu lah aku.. RATU AIR MATA!
Luar nampak keras.. tp dalam ada kolam renang2...

Kak Long, kakak yang sangat2 kami banggakan.. Dia memang sayangkan sume adik2 dia walopon dulu masa kecik2 kami jarang bersama kak long. Kak Long dulu anak pintar keluarga.. Abis darjah 6, abah hantar kak long masuk Sekolah Convent Taiping, duk asrama. Jadi kak long jarang2 balik. Tapi kami masa kecik2 dulu, mmg tak bape rapat la sangat.. Masing2 buat hal sendiri.. hahahaha! Sebab dulu aku sangat nakal ok.. jarang ada kat umh, asek nak mainnnnn jer!

Dulu sempat la aku merasa hidup susah. Rumah belum masuk letrik, pakai lampu goslen/lampu ayam je malam2. Sok pagi, tgk lah idong memasing, serombong itam! Masak pakai dapur minyak. Dulu abah aku keje solja.. hehe.. askar. Jarang balik. Kami suma dok ngan mak jer lah. Umah Mak Tua (nenek aku belah mak) seberang jalan jer. Dulu, Kalo arwah Mbah aku ada, tiap2 malam, sebelum dia tido, mesti dia mai round dulu kat umah kami. Utk pastikan kami adik beradik ok, xdak apa2... Dengar jer batuk2, dehem2, khhqooiikkkk ttuuihhh!! hah.. tau la Mbah dh mai... hehehhe..

Umah aku dulu, bekas tempat stor getah. Kampung aku kan kawasan estet. Satu-satu nyer estet org melayu erea Taiping tu. Jd umah aku dulu tempat drg kumpul susu2 getah, timbang susu getah, buat getah skerap. Dulu memang ramai lah orang2 tua yang keja kat estet tu.. Termasuk Mak Tua dan Mbah aku. tp skang dah takde, sume dh meninggal. Mak aku, abah aku, pandai toreh getah. Aku tak reti. Kutip susu getah, kutip getah beku aku pandai laa...
Ade tau gambar aku naik motor baru balik dari kebun getah. tak igt sape snap. Aku jumpa ade dlm album gambar kat kg... ahahhaha!! Comot gila aku!

Dulu kan.. kak ina, abang chaq, aku, adik fezal kami antara cucu-cucu yang paling rapat dgn Mak Tua dan Mbah. Sebab masa tu, cucu-cucu depa yang lain, dok jauh dan jarang2 balik. Aku suka naik beskal tua Mbah! Penah Mbah antar aku dan adik aku p skolah tadika naik beskal tua tu. Terkangkang besar ok aku duk atas pelantar besi tuh. Pelantar tu kan besar dan lebar, kami dua beradik duk atas pelantar tu pon ade lebih labih ruang kosong. Adik aku selamat laa sbb Mbah aku ikat kaki dia kat bawah sit sbb kata Mbah nnt adik aku tak jatuh, sebab adik aku suka tido! hehehhe... Aku lah hazab kena terkangkang sejauh 10 kilometer aku rasa! huhuuhu!!

Banyak kenangan2 kami dengan arwah Mbah dan Mak Tua. Mbah meninggal sebab strok campur ngan sakit tua. Lama jugak Mbah menderita sakit sebelum dia menghembuskan nafas terakhir. Aku masa tu dok asrama skolah vokay, tapi aku merasa jugak jaga dan urus Mbah masa dia terlantar sakit. Sangat sedih masa tu... Tapi Mak Tua memang seorang isteri yang sangat tabah, sikit pon dia tak pernah mengeluh masa menjaga arwah dan masa arwah meninggal, Mak Tua sikit pon tak nangis. Aku dapat berita Mbah meninggal, masa tu aku tengah sekolah. Pakcik aku dtg amik aku kat asrama. Sempat aku mencium arwah buat kali terakhir.

Lepas Mbah meninggal, kami memang selalu rapat ngan Mak Tua. Sebab tak nak bagi Mak Tua rasa sunyi. Mak Tua amik upah raut lidi dan temapt lepak dia meraut lidi bangsal depan umh dia tu.. Memang kalo dari umah aku akan nampak la Mak Tua dok sorang2 bawah bangsal tu dok meraut lidi sambil isap okok daun. hehhehe.. Mak Tua makan sireh tau! Dulu aku slalu nak try makan sireh, tapi Mak Tua tak bagi.. dia kata, nanti lidah aku keras.. sebab aku belum abis skolah lagi... Okok daun tu, jgn citer ah.. aku slalu lah isap.. tp takat isap daun tu jer, tak bubuh pon tembakau...

Pjg dah kan citer aku?
Best ke boring?
Kalo best.. nanti aku sambung lagi...
Kalo boring... nanti aku sambung lagi jugak...
hehehhehe.....

Banyak lagi yg aku nak citer...
Kisah abah aku yg bertungkus lumus cari duit semata-mata nak aku masuk POLITEKNIK.
Kisah mak aku yg sangat garang!
Dan paling syok.. kisah aku lari umah... huhuhuu!

Tunggu episod seterusnya...

Ini lah wanita2 kebanggaan ku...

No comments:

Kepada yang berminat untuk membuat perawatan dengan JSD. Saya mohon jasa baik anda untuk menjawab soalan analisis ini bagi memudahkan saya untuk mengetahui permasalahan yang anda hadapi secara keseluruhan.

Info yang diberikan akan dirahsiakan.
1. Nama :
2. Umur :
3. Status :
4. Bil. Anak :
5. Tempoh perkahwinan :

Soalan:
1. Apakah yg buat anda berminat tentang JSD?

2. Semasa anda sedang membaca dan menjawab soalan2 ini apakah keadaan di miss v/panty anda?Anda sering mengalami keputihan atau kegatalan? Kering/lembap/basah

3. Semasa anda mencuci miss v anda berapakah jarak bibir miss v anda? Kelebaran 1 jari/2jari/3jari

4. Adakah period anda teratur? Berapa lama period anda dlm sebulan?adakah anda mengalami senggugut?

5. Semasa 'bersama' suami adakah anda berasa tidak selesa seperti sakit pada bahagian tertentu, kurang berminat, air berlebihan atau bau yg kurang menyenangkan?

6. Apabila terbatuk atau terbersin adakah anda terkencing?

7. Pernahkan anda membuat scan atau pap smear utk memastikan tahap kesihatan dalaman anda?

8. Adakah anda menghidapi masalah cyst/fibroid/cancer pangkal rahim?

9. Andakah anda menghidapi penyakit darah tinggi?

10. Adakah sekarang anda sedang atau pernah mengamalkan apa jua jenis jamu dan produk pelansingan?jika pernah nyatakan kali terakhir anda mengambil produk tersebut dan berapa lama anda mengamalkan produk tersebut.

Catatan: sekiranya anda ingin utarakan soalan atau memberi info tambahan tentang keadaan miss v anda boleh nyatakan disini