January 9, 2009

::JIRAN::

Rasulullah bersabda..

"Sesiapa yg beriman dengan Allah Taala dan Hari Akhirat, maka berbuat baiklah kepada jirannya" Hadith Abi Syuraih, Riwayat Bukhari & Muslim.

"Sesiapa yg menyakiti jirannya, maka sesungguhnya dia telah menyakiti aku, dan sesiapa yg menyakiti aku, maka sesunggunya dia telah menyakiti Allah Taala. Dan sesiapa yg memerangi jirannya, maka sesunggunya dia telah memerangi aku, dan sesiapa yg memerangi aku maka dia telah memerangi Allah." Hadith Anas, Riwayat Abu As-Syeikh Ibnu Hibban.

"Demi Allah, tidak beriman seseorang itu selagi mana jirannya belum terlepas daripada kejahatannya" Hadith Abu Hurairah, Riwayat Ahmad & Syaikhan


Straight forward...
Perkara dh lama terjadi, tp baru ari ni aku terdetik nak citer kat sini. Bukan nak mengungkit tp sekadar nak bercerita.
Ade seorang jiran dtg bertandang ke rumah aku hanya sekadar utk menyampaikan cerita tentang ade jiran² lain tak bape puas hati dengan aku. Ade diantara mereka bercerita tentang rumahtangga dan suami aku. Mereka bertanya kepada jiran itu dari apa yang mereka nampak. Kebetulan jiran itu adalah yang agak rapat dengan aku.

Reaksi aku?
Tersenyum dan beri jawapan, "biarlah diorang kak..."
Aku bukan nak tunjuk yang aku ni baik. Sebenarnya aku tak suka nak perbesar-besarkan keadaan. Sebab aku bukan jenis orang yang suka amik tahu tentang hal kelambu org lain. Org bercerita aku hanya dengar. Nak menyampai-nyampai pada yang lain, bukan cara aku. Kalo org bercerita tentang aku, tentang rumahtangga aku, tentang suami aku, ape aku boleh buat? Mulut orang kan.. bukan aku blh tutup. Dorang ade tangan, dorang tutup la sendiri ngan tangan dorang kan...
Lagi pon, aku sendiri jarang bergaul dengan jiran². Tapi tak bermakna aku ni tak berkejiranan lansung. Kalo dorang lalu depan umh, atau aku lalu depan umh dorang ke, aku tegur² jugak.. senyum² jugak. Cuma yang aku kurang dan aku rasa aku tak penah buat, bersidai di tepi², di halaman umh jiran utk bersembang yang hanya lebih kepada 'gisopin'. Sebabnye, jiran² umh aku ramai yang 'CEO' *sesape jd CEO tau laa.. hikss!*
Bukan aku nak kata, sume 'CEO' ni jenis yang suka buat 'mensyuarat tingkap'. Ade sesetengah jer... Jangan marah ehh...
Dunia aku hanya di opis, di umah, di depan umah, di sekeliling umh atau balik kampung aku & kampung en.Nurul. Yerlaa.. aku ni isteri yang bekerja. Balik umh dh kalut ngan umh, nak masak, nak kemas umh, nak basuh baju, nak sidai baju, nak urus anak. Atee.. mana nak ade masa nak bersidai sgale... Kalo ade pon, mungkin time cuti dgn org sebelah umh aku tu jer.. Sebab dia pon, isteri yang bekerja. Tapi aku rasa memang jarang sangat lah aku nak buat camtu. Aku lebih suka duduk dalam umh dan kluar skali skala.
Tapi... tak bermakna jugak aku tak endahkan hal-hal jiran. Ade jiran 'CEO' selang sepintu dengan aku, datang ke umah minta tolong. Kadang² nak pinjam hp nak call asben dia sbb hp dia abis kedit. Aku tak pernah berkira kalo ade yang minta tlg. Ape yang aku mampu, aku tolong. Dan kalo dorang masih lagi nak bercerita tentang kehidupan aku, tak mengapalah... Aku redha jer.. Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa dorang.

**tetibe aku lemau ari ni kenape yerr??**:tsk:

No comments:

Kepada yang berminat untuk membuat perawatan dengan JSD. Saya mohon jasa baik anda untuk menjawab soalan analisis ini bagi memudahkan saya untuk mengetahui permasalahan yang anda hadapi secara keseluruhan.

Info yang diberikan akan dirahsiakan.
1. Nama :
2. Umur :
3. Status :
4. Bil. Anak :
5. Tempoh perkahwinan :

Soalan:
1. Apakah yg buat anda berminat tentang JSD?

2. Semasa anda sedang membaca dan menjawab soalan2 ini apakah keadaan di miss v/panty anda?Anda sering mengalami keputihan atau kegatalan? Kering/lembap/basah

3. Semasa anda mencuci miss v anda berapakah jarak bibir miss v anda? Kelebaran 1 jari/2jari/3jari

4. Adakah period anda teratur? Berapa lama period anda dlm sebulan?adakah anda mengalami senggugut?

5. Semasa 'bersama' suami adakah anda berasa tidak selesa seperti sakit pada bahagian tertentu, kurang berminat, air berlebihan atau bau yg kurang menyenangkan?

6. Apabila terbatuk atau terbersin adakah anda terkencing?

7. Pernahkan anda membuat scan atau pap smear utk memastikan tahap kesihatan dalaman anda?

8. Adakah anda menghidapi masalah cyst/fibroid/cancer pangkal rahim?

9. Andakah anda menghidapi penyakit darah tinggi?

10. Adakah sekarang anda sedang atau pernah mengamalkan apa jua jenis jamu dan produk pelansingan?jika pernah nyatakan kali terakhir anda mengambil produk tersebut dan berapa lama anda mengamalkan produk tersebut.

Catatan: sekiranya anda ingin utarakan soalan atau memberi info tambahan tentang keadaan miss v anda boleh nyatakan disini